سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاخص گرانروی روغن موتور چیست؟

در مکانیک سیالات، پوسته مباحث حول یک اساس مهم یعنی ویسکوزیته میگردند.

لوازم یدکی جیلی مشهد در لوازم یدکی حقی پیروزی مشهد

ویسکوزیته (یا این که گرانروی) علامت ‌دهند? واحد سنجش مقاومت یک سیال (ماده‌ای غیر جامد، از مال مایع یا این که گاز) در قبال تکان میباشد. سیالی که ویسکوزیت? بالایی داشته باشد شرایط سفتی داراست و حرکتش کنُد میباشد. طبعاً در شرایطی‌که ویسکوزیت? یک سیال ذیل باشد شُل به‌ لحاظ می رسد و جنبش آن سرازیر ‌خیس میباشد. به‌ تیتر نمونه آب در مقایسه با عسل طبیعی ویسکوزیت? بسیار زیر ‌خیس و نسبت‌ به هوا ویسکوزیت? بالاتری دارااست.

برای روغن موتور اتومبیل هم ویسکوزیته اساسی ‌ترین خصوصیت ا‌ست. به عبارتی ‌طور که می ‌دانید وظیف? اساسی این روغن، جاری ‌کردن جنبش قطعات فلزیِ موتور و خودداری از اصطکاک و فرسایش آن‌هاست. ویسکوزیت? بالای روغن موتور می‌ تواند منجر نماید شدن جنبش قطعات و درنتیجه ایراد در سعی موتور گردد. ازطرف ‌دیگر، ذیل ‌بودن ویسکوزیته هم احتمال ساخت‌و‌ساز اصطکاک و فرسایش قطعات را بالا می ‌پیروزی. به این ترتیب ویسکوزیت? روغن موتور، می بایست در یک محدود? باصرفه باشد.

ویسکوزیته با دما نسبت عکس دارااست. یعنی هرچه دمای سیال فراتر رود، گرانروی ‌اش نادر‌ خیس میباشد (به‌عبارتی سیال، وارفته ‌خیس می‌ گردد).

ویسکوزیت? روغن موتور در فصول سرد، زیر تأثیر قرار می ‌گیرد (بالا می ‌رود)، البته گرم‌ شدن هوا تأثیری روی آن ندارد! علتش این میباشد که روغن موتور اتومبیل در دمای موتور فعالیت می‌نماید؛ که به هیچ وجهً قابل مقایسه با دمای هوا وجود ندارد (گاهی به 200 درج? سانتی‌ گراد هم می ‌برسد). به‌همین‌ استدلال در کدگذاری شاخص ویسکوزیت? روغن موتور، فصل سرد (فصل‌زمستان) را در لحاظ می ‌گیرند. به‌این نکته هم می بایست دقت داشت که سرد ترین دمای موتور، مرتبط با لحظ? آغاز میباشد (که در حدود دمای هواست). بدین ترتیب روغن موتور مطلوب، روغنی‌ میباشد که با گرانروی به‌ اندازه، بتواند در هنگام آغاز ‌تناول کردن اتومبیل، به‌ راحتی فی مابین قطعات موتور جریان پیدا نماید.

نکت? دیگر این‌ که در وضعیت آب ‌وهواییِ شبیه، ترازو بهین? گرانروی روغن موتور، برحسب نوع اتومبیل، فناوری ساخت و همینطور سال و خصوصی ایجاد کرد آن گوناگون میباشد. کد شاخص ویسکوزیت? هر اتومبیل در دفترچ? راهنمایش درج می ‌گردد.

به ‌طور کلی شاخص ویسکوزیت? سیالات یکی بی آلایش و بی ‌بُعد (فارغ از واحد) میباشد. ولی - آن‌طور که رایج میباشد - شاخص ویسکوزیت? روغن موتور، با یک کد (دربرگیرنده عدد و کلام) ذکر می شود. این کد، به استاندارد SAE مشهور میباشد.