سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع روغن موتور ماشین چیست؟

درحال ‌حاضر دو نوع روغن موتور رایج میباشد:

لوازم یدکی برلیانس مشهد در لوازم یدکی حقی پیروزی مشهد

روغن‌ های تک ‌مرتبه‌ای (Mono Grade):
این روغن ‌ها که در اتومبیل ‌های سابق‌ خیس کاربرد دارا‌هستند، با حروف اختصاری انجمن و عدد ویسکوزیته مشخص و معلوم می ‌شوند. عدد ذکر شده، ویسکوزیت? روغن در سرد ترین وضعیت (دمای شروع) میباشد. به عنوان مثال SAE 20 روغن موتوری‌ ست که در سردترین دما، ویسکوزیته ‌اش 20 میباشد. به‌همین‌ ترتیب SAE 50 روغن محکم‌ تری ا‌ست چرا‌که در لحظ? شروع، ویسکوزیت? 50 دارااست.

با سرد و گرم شدن هوا (به‌عبارت دیگر، آغاز فصل‌تابستان و فصل‌زمستان) فرصت ردوبدل روغن تک ‌مرتبه‌ ای هم فرا می ‌برسد. برای تقابل با تغییرات اندک دمایی در علاوه بر فصول، و همینطور خودداری از خوردگیِ قطعات موتور (ناشی از رسوبات روغن موتور) گاهی ‌تایم ها کامل کننده‌ هایی نیز علاوه‌ بر روغن‌های تک ‌رتبه‌ ای در موتور ریخته می‌ گردد. البته برخی از اتومبیل‌ها به ‌برهان فناوری تشکیل داد ‌شان، پذیرای کامل کننده‌ ها نیستند.

روغن‌های یکسری رتبه‌ای (Multi Grade):
این روغن ‌ها به عبارتی روغن‌ های چهارفصل‌ اند. ادغام شیمیایی این روغن‌ها به ‌استدلال وجود تکمیل کننده ‌های پلیمری ، به ‌سیرتکامل ‌ای ا‌ست که با تغییر تحول فصل ، نیازی به بده بستان ندارند. زیرا می ‌توانند ویسکوزیت? خویش را بر حسب تغییرات دمای هوا تهیه نمایند.

روغن ‌های یک سری جایگاه‌ ای با یک کد سه‌ بخشی شناخته می ‌شوند که مشمول دوتا دورقمی و سخن W (برگرفته از کلم? Winter به‌ مضمون‌ فصل‌زمستان) در بین آن ‌هاست. بدین شکل: xx W yy. عدد اولیه (xx) معرف ویسکوزیت? روغن در فصل زمستان میباشد و عدد دوم (yy) ویسکوزیت? روغن در دمای موتور. مثلا روغنی با شاخص ویسکوزیت? SAE 10W40، در سرد ترین موقعیت (لحظ? شروع در فصل سوز‌و‌سرما) دارنده گرانروی 10 میباشد و در گرم ‌ترین موقعیت (دمای موتور) گرانروی 40. درحال حاضر در‌حالتی که در اتومبیلی که شاخص ویسکوزیت? با صرفه ‌اش SAE 10W40 میباشد به ‌خطا، روغنی با شاخص SAE 20W50 بریزیم، در سردترین روزهای سال به‌ مکان ویسکوزیت? 10 با ویسکوزیت? 20 فعالیت می‌نماید. یعنی روغن، محکم ‌خیس از چیزی ا‌ست که می بایست باشد. درنتیجه به ‌خیر فی مابین قطعات جریان نمی ‌یابد و منجر فشارآمدن به قطعات فلزی موتور می ‎خواهد شد. همین روغن در دمای موتور هم سبب نقص‌ می‌ گردد. زیرا به‌ مکان گرانروی 40، گرانروی 50 شغل می ‌نماید. یعنی در این صورت هم محکم‌ خیس از موقعیت با صرفه خواهد بود.