سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایموبلایزر چیست؟ اجزا، عملکرد و هر آنچه باید بدانید

ایموبلایزر (Immobilizer) یا این که سیستم ضد سرقت خودرو سیستم الکترونیکی میباشد که از شروع زدن خودرو با کلیدی غیر از کلید مهم و تمجید گردیده برای آن خودرو پرهیز می‌نماید. یدکی جیلی این سیستم لایه‌ای مازاد از ایمنی و امنیت را به خودروی شما اضافه کرده و تصدی خاطر را در ادامه خواهد داشت. ایموبلایزر تحت عنوان یک سیستم ضد سرقت شغل می‌نماید و صرفا درصورتی‌که بتواند کد درست را از کلید خودرو اخذ نماید اذن شروع زدن را به خودرو خواهد بخشید. این سیستم سبب ساز می شود سارقان نتوانند به سیستم آغاز خودرو دسترسی پیدا کرده و آن را سرقت نمایند.

ایموبلایزر
اکثر ایموبلایزرهای امروزی مدرن دارنده ترانسپوندری در کلید خودرو میباشد که با ورود کلید به محیط آغاز کد را به ECU منتقل می‌نماید. سیستم‌های ضد سرقت اول گه گاه از کلیدی جدا برای این فعالیت به کار گیری می‌کردند و یااینکه مستلزم دکمه‌ای در کابین بودند تا برای غیرفعال شدن ایموبلایزر می‌بایست فشرده می شد. برخی خودروها دارنده شیت کلیدی بودند که می‌توانست نرم‌افزار‌ریزی گردد و پیش از آغاز خودرو شماره‌ای چهاررقمی را بپذیرد. اما امروزه اینگونه سیستم‌هایی به‌تدریج در خودروها بکار می روند. خودروهای مجهز به ورود و شروع فارغ از کلید مستلزم مجاورت بودن ریموت به خودرو می‌باشند. بعضی خودروها حتی به شما اذن میدهند تا از تلفن همراه هوشمند تحت عنوان کلید استعمال فرمائید. در‌این سبک‌ها کد از موبایل به ECU جابجایی داده می گردد. در سیستم‌های ایموبلایزر نخستین فقط یک کد برای سیستم نرم افزار‌ریزی گردیده بود ولی سیستم‌های امروزی در هر توشه شروع خودرو از کد متفاوتی به کارگیری می‌نمایند.

ایموبلایزر چه طور فعالیت می‌نماید؟
غرض اساسی سیستم ضد سرقت خودرو پرهیز از دسترسی شخصی غیرمجاز به خودرو و پر‌نور کردن آن میباشد. این عمل با در دست گرفتن موتور استارتر، سیستم سوخت‌رسانی و آغاز جاری ساختن می شود. حتی در حالتی که از کلید مهم خودرو استعمال شود، درصورتی‌که ایموبلایزر کد درست را اخذ نکند سیستم‌های حافظه گردیده فعال نخواهند شد. در صورتی‌که سیستم شروع خودرو به دور زده خواهد شد، ایموبلایزر هنوز هم از آغاز زدن خودرو دوری خواهد کرد چون سیستم سوخت‌رسانی یا این که استارتر پاسخی به درخواست نخواهند اعطا کرد.

آیا خودروی اینجانب به ایموبلایز مجهز میباشد؟
ایموبلایزر
این سیستم در برخی کشورهای اروپایی از سال 1998 الزامی گردیده هرچند احتمال دارااست بعضی خودروها فاقد اینگونه خصوصیت‌ای باشند چون او‌لین ایموبلایزرهای خودرویی از کلیدی با ترانسپوندر یک پارچه در سال 1992 عرضه شدند و اکثری از لاکچری سازان آغاز به استعمال از اینگونه سیستم ضد سرقتی کردند. برخی کمپانی‌ها همانند بی ام و از ایموبلایزرهای نخستین در سال‌های پیش از 1992 نیز استعمال نموده است. اکثر خودروهای تولیدی پرتیراژ در مرزو بوم ما نیز به ایموبلایزر مجهز می‌باشند و برای اعتقاد و باور از وجود آن در خودروی خویش می توانید به دفترچه راهنمای آن رجوع‌نمایید.