سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسپتر در خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

یک کدام از اجزای حیاتی موتورهای انژکتوری، استپر (Stepper) هست. به طور معمولی، استپر مسئول تهیه و تنظیم به دور موتور در شرایط آهسته میباشد.

لوازم یدکی جیلی در یدکی حقی مشهد پیروزی

در خودروهای با موتورهای بنزینی و سیستم انژکتوری، استپر ترازو جریان هوا به موتور را در دست گرفتن می‌نماید تا از کاهش به دور موتور به دستکم و خودداری از بدون صدا شدن آن خودداری خواهد شد. در سود، استپر موتور موجب آماده آوردن گشتاور مطلوب در سرعت ذیل گردیده و سبب می‌گردد در موقعیت بی‌تکان، احتراق در موتور ادامه یابد و پر‌نور بماند.

هم اکنون به توضیح تخصصی استپر می پردازیم. یک موتور داخل‌سوز با انفجار ادغام قابل قبولی از هوا و سوخت، موتور را به تکان می‌اندازد. سوخت از روش انژکتور و هوا از روش روزنه‌های منیفولد گاز وارد سیلندر میگردد و با انفجار بوسیله شمع، احتراق فیس میدهد. روزنه‌های منیفولد گاز با اعتنا به فشار پدال گاز بوسیله راننده، گشوده و بسته میشوند. وقتی که فشار روی پدال گاز کاهش می یابد، روزنه هوا نسبت به‌این کاهش گشوده می‌گردد و وسعت هوای بیشتری به سیلندر وارد می گردد. با این تغییرات، احتراق بهتری تولید می شود، سوپاپ‌ها با سرعت بیشتری شغل می‌نمایند، به دور موتور ارتقاء مییابد و نهایتاً خودرو با سرعت بیشتری تکان می‌نماید.

البته گه گاه راننده ناچار میگردد پای خویش را از روی پدال گاز بردارد. در‌این‌صورت، در حالتی که روزنه منیفولد بسته خواهد شد، هوا به سیلندر وارد نمیشود، انفجاری چهره نمی‌دهد و موتور بی صدا می‌گردد. این واقعه نا مطلوب خیر‌فقط منجر ارتقاء مصرف سوخت می‌گردد، بلکه به موتور نیز جراحت می رساند. درین مواقع، استپر وظیفه تهیه هوا برای موتور را برعهده میگیرد و از بدون صدا شدن آن در شرایط‌هایی که فشاری روی پدال گاز وجود ندارد، دوری می‌نماید.

وظایف استپر موتور

با اعتنا به وظایف استپر موتور خودرو، می‌قدرت اعلام‌کرد مالامال عنایت‌ترین فعالیت این قطعه، تهیه و تنظیم هوای موتور در قوانینی میباشد که راننده پای خویش را از روی پدال گاز برمی‌دارااست. در هنگام ردوبدل دنده، توقف با دنده خلاص، توقف در ترافیک هنگفت ، و همینطور پر‌نور کردن کولر گازی ماشین، استپر وارد فعالیت میگردد تا با ورود هوا به سیلندرها، بدور موتور را در توا‌ن مناسب نگه دارااست و دوری از خاموشی موتور را آماده نماید. بدین ترتیب مهم ترین وظایف استپر موتور خودرو را می‌اقتدار در مورد ها ذیل خلاصه کرد.

1. پر‌نور نگه داشتن موتور در به دور آهسته.

2. امداد به شروع زدن موتور.

3. تولید تعادل در میان به دور موتور و گشتاور.

4. پر‌نور نگه داشتن موتور حین برداشت پا از روی پدال در قوانینی مانند توقف پشت لامپ قرمز رنگ و بده بستان دنده.

5. تهیه و تنظیم روزنه منیفولد گاز در هنگام پر‌نور کردن اسپلیت ماشین.