سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شفت خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

یک وسیله نقلیه از هزاران قطعه اثبات و متحرک تشکیل می گردد. لوازم یدکی برلیانس همه این قطعات دست به دست هم میدهند تا نیروی تولیدی از پیشرانه به چرخ‌ها رسیده و نهایتاً منجر تکان خودرو گردد. به عنوان مثال مهم ترین قطعات بکار رفته در هر خودرویی شفت خواهد بود. شفت یا این که شافت به جابجایی گشتاور از گیربکس به دیفرانسیل یاری می‌نماید.

شفت خودرو چیست و چه کاربردی دارااست؟
شفت بخشی از دسته جابجایی اقتدار خودروست که گشتاور را از گیربکس راهی دیفرانسیل می‌نماید و آن‌گاه دیفرانسیل گشتاور را به چرخ‌های جلو یا این که عقب میرساند تا نهایتاً خودرو جنبش نماید. شفت خودرو با اسم گاردان شفت نیز شناخته می گردد. به عبارتی‌طور که اورده شده قطعه موردبحث نقش مهمی در جابجایی گشتاور تولیدی داراست. وجود اینگونه قطعه‌ای به خیال نصب بقیه قطعات در قسمت‌های متفاوت خودرو حیاتی خواهد بود. در خودروهای پیشرانه جلو و دیفرانسیل عقب، یک شفت طویل بکار می‌رود تا سبب رابطه اکسل عقب و گیربکس خواهد شد چراکه این قطعات در سمت‌های مخالف یکدیگر قرار دارا‌هستند.

شفت خودرو
شفت خودرو در وسایل نقلیه متفاوت نقش‌های مختلفی دارااست و بدین ترتیب کاربرد آن در خودروهای پیشرانه جلو و دیفرانسیل عقب، خودروهای چهار چرخ مشوق و سبک‌های دیفرانسیل جلو مقداری گوناگون خواهد بود. شایان‌ بیان میباشد از شفت‌های موردبحث در قایق‌ها، لوکوموتیوها و موتورسیکلت‌ها نیز به کارگیری میگردد. برای آنکه شفت‌هایی با ارتفاع‌ها و کاربردهای متفاوت ساخت و ساز گردد قطعات گوناگونی در آنان بکار می‌رود. وظیفه اساسی شفت خودرو جابجایی گشتاور پیشرانه از دیفرانسیل یا این که گیربکس به چرخ‌هاست. شفت بکار رفته در خودروهای دیفرانسیل جلو از قطعه ارتباطی و پلوس بهره میبرد. همینطور بعضی قطعات دیگر برای مثال دامپرهای پیچشی و حلقه‌های سیستم ضد قفل نیز در آن چشم می گردند. وسایل نقلیه از بیرینگ های منعطف برای رابطه گیربکس و پیشرانه استعمال می‌نمایند ولی سیستم تعلیق از فنربندی برای رابطه چرخ‌ها، دیفرانسیل و اکسل عقب استعمال می‌نماید.

می‌قدرت محل نصب شفت ورودی گیربکس و شفت خروجی اکسل عقب را رویت کرد که در قسمت‌های مختلفی قرار دارا‌هستند. این آرایش و پیرایش به شفت خودرو امداد می‌نماید تا شفت‌های ورودی و خروجی را با زاویه‌ای متناسب به یکدیگر متصل نماید. هنگامی که اکسل عقب به یک ناهمواری روی جاده میرسد به سمت بالا و تحت جنبش می‌نماید و فنربندی خودرو گشوده و بسته میگردد. این فرمان زاویه دربین شفت خودرو و شفت خروجی گیربکس را تغییر و تحول میدهد. به همین خیال ارتفاع شفت‌ها با یکدیگر گوناگون میباشد. استدلال این تفاوت به چرخش شفت خودرو و اکسل عقب در زاویه‌های گوناگون مربوط میگردد.