سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اگر باتری ماشین خوابید چه کنیم؟

تصور کنید به خاطر امری ضروری پشت فرمان نشسته‌اید ولی ناگهان متوجه می‌شوید باتری خودرو خوابیده است و استارت نمی‌خورد؛ لوازم یدکی برلیانس اما چرا باتری ماشین از کار می‌افتد و برای حل این مشکل چه راهکارهایی وجود دارد؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم اما بهتر است قبل از آن کمی با خود باتری خودرو و وظیفه آن آشنا شویم. باتری خودرو یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم برقی آن به شمار می‌رود و از جمله وظایف آن می‌توان به تأمین انرژی و برق لازم جهت استارت زدن، تأمین انرژی لازم برای روشن شدن چراغ‌ها، سیستم صوتی، بخاری و… اشاره کرد. به همین خاطر باتری نقشی حیاتی در عملکرد صحیح وسیله نقلیه ایفا می‌کند و درصورتی‌که ماشین باتری خوابید مشکلات زیادی وجود خواهد داشت. از طرف دیگر با افزایش قیمت خودرو شاهد رشد قیمت قطعاتی همچون باتری هستیم بنابراین نگهداری از این قطعه مهم الزامی خواهد بود.

چرا باتری ماشین از کار می‌افتد؟
باتری خوابیده ماشین
در ادامه به مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شوند باتری ماشین بخوابد اشاره می‌کنیم:

خطای انسانی
یکی از دلایل رایجی که باعث می‌شود باتری ماشین از کار بیفتد خطای انسانی است. شاید راننده پس از خاموش کردن خودرو فراموش کند چراغ‌ها را نیز خاموش کند یا حتی سیستم صوتی همچنان فعال مانده باشد که مجموع این عوامل می‌تواند باعث شود باتری ماشین بخوابد. به این ترتیب بخش اعظم انرژی باتری در زمان استارت زدن مصرف خواهد شد اما آلترناتور که برق را به باتری می‌رساند زمان کافی برای شارژ کامل آن را نخواهد داشت.

عمر باتری
اگر باتری ماشین خوابید حتماً به نگاهی به تاریخ تولید و طول عمر آن داشته باشید. اکثر باتری‌ها از سرب اسید استفاده می‌کنند و داخل خانه‌های مخصوص داخل باتری محلولی شامل سولفوریک اسید و سرب بکار می‌رود. با افزایش سن خودرو فرایندی طبیعی در باتری به نام سولفاته شدن رخ می‌دهد. این امر باعث کاهش توانایی باتری در تأمین برق سیستم‌های مختلف وسیله نقلیه می‌شود. اگر باتری خودروی شما بین 2 تا 5 سال کار کرده باشد به احتمال زیاد باید به فکر یک باتری نو باشید.

خرابی باتری
گاهی اوقات وجود خرابی در خود باتری می‌تواند سبب از کار افتادنش شود. درصورتی‌که این اتفاق چندین بار رخ دهد یا با وجود نو بودن باتری بازهم شاهد از خوابیدن آن باشید حتماً باید نزد یک مکانیک خبره مراجعه نمایید تا خرابی خود باتری یا دیگر بخش‌های خودرو را تشخیص دهد.

سیستم شارژ وسیله نقلیه
گاهی اوقات باتری از کار افتاده شاید مقصر نباشد بلکه سیستم شارژ خودرو باعث خوابیدن باتری شود. اگر در زمان رانندگی چراغ هشدار باتری در پشت آمپرها روشن شود احتمالاً عیبی در سیستم شارژ وجود دارد. برای بررسی مواردی همچون آلترناتور، تسمه دینام، کابل و ترمینال باتری و… باید به یک مکانیک و باتری‌ساز ماهر مراجعه نمایید.

خوردگی قطب‌های باتری
یکی دیگر از دلایل احتمالی خوابیدن باتری می‌تواند خوردگی قطب‌ها باشد. ترمینال یا قطب باتری محل اتصال آن به سیستم شارژ خودروست و با گذشت زمان خوردگی در آن رخ می‌دهد که به‌صورت مواد سفید رنگ بین کابل‌ها و قطب‌ها پدیدار می‌شود. این امر باعث کاهش جریان برق در خودرو خواهد شد هرچند می‌توان با استفاده از یک برس سیمی این مواد را پاک کرد. البته اگر این مواد مکرراً روی قطب‌های باتری ظاهر می‌شوند احتمالاً مشکلی در خود باتری، کابل‌ها یا قطب‌ها وجود دارد.